Natuur safari en rust in Ranakpur

29 november 2012 - Agra, India

26-11 Ranakpur
Diep komt ons halen voor onze hoteldeur.
We maken nog even een groeps foto van onze  lieve gastheer en verlaten Udaipur. In een dorpje halen we lekkere mandarijnen en appels.
Het landschap verander als snel in lieflijk groen, kleine meertjes en bergen. Natuurlijk versperren de koeien ons de weg maar we stoppen ook om de lokale zigeunwrmeisjes met bossen hout op het hoofd en een grote ring door de te fotograferen.
En niet te vergeten..., de apen!
We geven ze de overgebleven pinda"s en brutaal als ze zijn springen ze bovenop de auto en hangen aan hetraam.
Liesbeth en Marion vluchtten de auto alweer in terwijl ik aan het filmen ben. Ze verzamelen zich om me heen en blazen en laten hun tanden zien. Een trekt er aan mijn t shirt. Diep schuift een stok door een kiertje en ik dreig met de stok waarop ze allemaal de benen nemen....
Na de gebakken eieren rijden we naar Ranakpur waar we, na enkele onderhandelingen over de kamerprijs en  de samenstelling van het ontbijt, inchecken in een leuk cottage hotel zonder zwembad.  Het Roopam hotel in Ranakpur.
We zullen 2 dagen in dit wildlife gebied blijven.
We kopen weer medicijnen en water. Na heftige onderlinge discussies omtrent het 'Wildlife' activiteiten besluiten we wat te gaan doen.
Vanmiddag een wandeling te maken naar "villages' waar de 'wild people' leven. Een soort zigeuners. Kinderen gaan niet naar school en leven en werken mee in het gezin en op het land.
Onder leiding van een gids tegen 450 rps pp was dit echter veel te duur. De eerste keer dat we ons een beetje gelicht voelen. Het aperitief met Kingsfotd en een druppeltje Wodka maakte veel goed. Diner met kip en rijst en groentencurry. Voldaan lagen 22.00 uur op stok..

27-11 Ranakpur trekking in Kumbalgarh Wildlife Sanctuary. We gaan op weg naar de Pardhuram Temple (Shiva worship).
Per auto het eerste stuk en al snel zien we pauwen voor ons wegvliegen. We stoppen bij een Sadduh plaats, prachtig bij een riviertje en groene vegetatie. Heel veel grote parkieten bij een voederplaats. Verder gaat het op een brug stoppen we voor antilopen ver weg, maar toch zien we ze. In de ochtendzonnestralen lopen er buffels voor ons uit... De morgenstond heeft zoals altijd goud in de mond. We parkeren bij de ingang van het trappenstelsel welke leidt naar de tempel. We worden ontvangen door twee apen families. We lopen naar boven in 20 minuten en betreden de heilige trappen naar de tempelgrot. Aldaar wordt er gepreveld en gebeden door een Krishna priester. We maken foto's en video's. We lopen terug en zien dat andere stijgende mensen door de apen worden lastiggevallen. Bij de ingang pauzeren we maar vanaf de berg en rotsen dalen er 20-30 apen naar beneden. We drinken thee en kopen beschuitjes maar op een onbewaakt ogenblik zijn we die kwijt.
We lopen terug en laten de apen achter ons. Met de auto rijden we terug en spotten nog 9 antilopen en tientallen apen.
Door het struikgewas zie ik een moeder die haar kalfje voedt.
Plotseling merken we paniek bij de apen en springt er een antilope voorbij.
Zou er toch een panter in de buurt zijn? We hebben eerder iets katachtigs in de verte gezien.
Om 13.00 uur zijn we thuis en lunchen we het ontbijt. Even rusten en daarna bezoeken we de tempel van Ranakpur.
De Sheth Anandji Kalyanji  Peddi tempel. Schitterende gebeeldhouwde tempel half boeddhistisch- half hindoeïstisch.
Tegen zonsondergang bezoeken we nog enkele families die in hutten leven in het land even buiten ons hotel. Heel geweldig leuke ervaring! Morgen op krokodillenjacht.

1. Gerd:
    30 november 2012
    Ach Ranakpur... we waren er meermaals toen wij nog in Jaipur woonden. De rit naar Kumbalgarh, de kleine groepjes huisjes die tegen de heuvels lijken te zijn geplakt... Heerlijk! Het was zelfs ons favoriete toevluchtsoord als de werkdruk wat te hoog werd. Enkele dagen uitblazen en genieten. Fantastische streek!
  2. Gerd:
    7 januari 2013
    Hallo,

Na het lezen van jouw blog vroeg ik me af of je interesse zou hebben in een deelname aan onze reiswedstrijd? We geven je de kans om een luxe-tour door Noord India te winnen door gewoon je ervaringen (en foto's) te delen, of door ons te vertellen waarom je graag naar India zou gaan.

We werken samen met sommige van onze exclusieve hotelpartners in de regio om dit geweldige 14-daagse avontuur voor twee personen, ter waarde van meer dan €4900 te kunnen aanbieden.
    Beginnend in Jodhpur, the “Blue City” gaat de tour verder via Rohet, Ranakpur (inclusief een fantastische luipaardsafari), Udaipur, Bundi, Ranthambore National Park (ja, ook een tijgersafari!) en tenslotte Rajasthan's bruisende hoofdstad, Jaipur.

Je kan aan de wedstrijd deelnemen vanaf 3 januari, en we sluiten af op 15 februari. Iedereen vanaf 18 jaar en die niet in India woont kan deelnemen. De prijs is overdraagbaar, dus je kan ook vrienden of familie nomineren indien je zelf niet de tijd zou kunnen vrijmaken om te reizen.

Om onze samenwerking met Katha Children's Trust, een alfabetiseringsproject voor kinderen, te vieren maken we aan hen ook een bijdrage gebaseerd op het aantal mensen die een stem uitbrengen op de deelnemers aan de wedstrijd, door een link te delen op Facebook, Twitter, Google+ of via hun blog of website.
    Bezoek onze website om deel te nemen : http://rajasthanwithwire.com/win-a-luxury-trip-to-india.html

Indien je iemand kent die graag de kans zou krijgen om te winnen, of ons wil helpen om Katha te steunen, stuur dan aub dan deze mail naar hen door of deel via de sociale media. We waarderen jouw steun!

Bedankt voor je tijd, en we hopen van harte dat jij ook kan deelnemen.

Vriendelijke groeten,

Gerd, Khaled en het Wire team