Antiek en welvaart in UDAIPUR

29 november 2012 - Agra, India

24-11
Udaipur.
De weg naar Udaipur duurt 6 uur zonder stops, dis we vertrekken 07.00 uur na de thee. Door het stof van India en de airco infectie zijn we alledrie nog steeds kucherig.
Her landschap verandert ...
Gelukkig al snel van stoffig zand tot  in lieflijk groen met zelfs palmbomen en heuvels tot rotsachtige bergen afgewisseld met kleine en grote moesson meren.
We maken een korte Capuccino stop in een Palace Hotel midden in de bergen met groot zwembad met ligbedden en een strak wit restaurant. Uitsluitend suites vanaf 250 tot 1400 euro... Helaas waren we vandaag de enigste koffieklanten!
Om ca 14.00 vinden we een guesthouse Bhanwar Vilas niet ver van Lal Ghat waar de boten vertrekken voor de sunset tours.
Udaipur is spiritueel, antiek en welvarend.
Zelfs schoon te noemen voor Indiase begrippen ook al lopen ook hier de heilige koeien door de winkelstraat. Topattractie is het Citypalece museum, de Hindu tempel in het centrum en de boottour met sunset. Verder ontploft het in Udaipur van de Krishna antiekwinkels (Marion koopt zich blut aan oude foto's van Maharadja's)  en talloze kleine vrrlichte verborgen Hindutempeltjes alsmede goed verzorgde guesthouses, luxe hotels aan het meer en vele dakrestaurants met uitzicht.
Dit (lucky) weekend zijn er in Udaipur 300 huwelijksfeesten.
De nachten in India zijn toch nooit zonder lawaai, maar de vermoeidheid doet ins toch slapen.
We maken de boottocht op het Pichola Lake tegen zonsondergang.
Prachtig tegen een bergachtige horizon.
Midden op het meer staat het Lake City Palace hotel bekend uit de film 'Octopusdy' van Isn Fleming met Roger Moore als James Bond. Vanavond is dit hotel volledig geserveerd voor een Bollywood huwelijk van een obsceen rijke Indiër.
Vanavond borrelen we op ons eigen dakterras met Indiase wodka, coca cola en chips, met uitzicht over de verlichte stad.
Udaipur zindert....
Morgen naar het City Palace museum!

25-11 Udaipur II
Vanochtend bezoeken wij de Shri Jagdeesh tempel om te bidden voor Één God en niet allerlei verschillende.
Ze maken daar wat eentonige muziek en zingen erbij. Na een tijdje is het wel ontspannend. Maar daar hebben we geen tijd voor want we moeten naar het City Palace Museum.
Het City  Palace Museum vertelt het verhaal van de Maharana (een veldheer die geregeerde over Udaipur in de 16e eeuw). Hij liet dit paleis bouwen voor zichzelf en zijn nazaten. Hij stond bekend om zijn liefdadigheid naar zijn volk, in tegenstelling tot de Maharadja"s van die tijd. Zijn nakomers leven nog steeds in een vleugel van het paleis en bezitten 7 luxe hotels in Udaipur.
In de middag gaat liesbeth een tukje doen en Marion laat mij de kwaliteit van de Indiase Pashmina zien. Ik laat me slingeren voor 3 shawls van de duurste kwaliteit. Verder lopen we de straten door met Indiaas antiek. Ik kies als souvenir een tempeldeurtje met daarachter een antieke foto van een Maharadja. De stad maakt zich op voor de processie van Houssein, een vereerde moslim koning van lang geleden. Op zijn sterfdag dragen de moslims onder luide trommels allemaal verlichte pagodes door de straten van Udaipur. Het volk loopt hier massaal voor uit. Op de stoepen en trappen zit het bomvol met vrouwen en kinderen. De mannen bevolken de straat waar het koopvrouwen en kinderen allerlei etenswaren verkopen. De start van de optocht is onbekend... Na 2 uur wachten begint het...
Na afloop van de processie eten we en drinken we bier uit koffiemokken aan de andere kant van de rivier.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade