Burning, batting & washing in Varanasi

7 december 2012 - Delhi, India

Varanasi 04/05-12 The Burning

Varanasi, het heiligdom van India.
Een pelgrimsoord.  Elke Hindu wil hier ooit in zijn leven geweest zijn om te baden en te bidden in de Ganges..., of nog beter hier aan de over verbrandt te worden.
The Golden Temple en 250 andere tempels en tempeltjes, 365 Ghats, waarvan 2 'main ghats' in het centrum.
Elke avond wordt om 18.15 uur een ceremonie opgevoerd welke het mooiste te zien is vanaf het water. Wij vertrokken om 16.30 uur en zijn van zuid naar noord gevaren langs de crematie ghats en aansluitend naar de ceremonie waar 12 jonge hoge kaste mannen die op muziek vol devotie een rituele choreografie laten zien en vuurkorven bewegen.
In de Ganges drijven honderden brandende vetpotjes voor een 'goed' kharma. Vanmiddag kregen we een rondleiding op de Marnika Ghat bij de crematies. Het hele ritueel gezien, van de purificatie van het lichaam tot het in de rivier werpen van de onverbrande beenderen... We stonden 2 meter van een aangestoken brandstapel en hielden  'uncle' en 'auntie' het even niet meer... Maar iedereen is hier gelukkig.
Vanavond liggend kip gegeten in het German Bread Bakery Restaurant.

06-12 Varanasi 2 The Washing

Vanmorgen staan we 06.00 uur op en maken een Sunrise boottocht op de Ganga.
De zon komt op als een rode vuurbal en schijnt haar eerste zonnestralen op de heilge pelgrimstad.
We varen eerst naar Marnika Ghat, de burning Ghat. Her is er rustig. Er brandt slechts een vuur. Her personeel van de brandplaats maakt schoon en ruimt op.
We maken prachtige opnamen en Marion  roeit ook een stuk stroomopwaarts.. We zien mannen en vrouwen zich volledig gekleed ritueel baden. Anderen doen de was. Op de ghats drogen de sarees, lakens. broeken en ondergoed in de ochtendzon.
Om 08.30 gaan we van boord en blijven nog even zitten op de Main Ghat en kijken naar de dagelijkse gebeurtenissen.
Ik laat me nog masseren voor 10 roepies wat later 500 blijkt. Ik geef hem 100. Op de terug weg wordt ik nog gebeten door een hond die mijn broek verscheurt. Gelukkig heeft hij niet doorgebeten. We ontbijten, wurmen ons met de bagage door de nauwe steegjes en het verkeer en nemen een taxi naar het vliegveld.
Bye bye Varanasi...
Op Delhi staat Deep ons op te wachten en brengt ons naar een hotel en s'avonds hebben we plezier met 'a little whisky' in de auto en later eten we mutton.
Volgende morgen brengt hij ons naar Delhi airport en nemen afscheid met het hand op het hart...
Bye Bye crazy India!

1. Anneke Busscher:
    7 december 2012
    Alvast Welkom thuis. Kleed je goed aan het sneeuwt en het is koud.
    Anneke
  2. Pauline:
    7 december 2012
    Mooie reis geweest, denk ik. Goede thuisreis en top spoedig ziens,
    liefs,
    Pauline
  3. Hugo:
    8 december 2012
    Alles bij elkaar is dit wel een geweldige ervaring geweest!
    Ben zo benieuwd naar je film Frank!
    Groet, Hugo
  4. Dik Busscher:
    11 december 2012
    Beste Rodenbechertjes, Ik prijs jullie moed om zover India in te gaan. Op doorreis naar Indonesië maakte ik een tussenlanding op New Delhi en trof daar de smerigste toiletten ooit door mij op een luchthavenbewonderd. Voor mij een reden om nooit verder dat land in te willen. Een land voor echte bikkels. Dat ben ik blijkbaar niet. Tot weerziens.